اخبار کسب و کارعمومی

انواع گردو تویسرکان

معرفی مشخصات گردوی تویسرکان، نهال گردو تویسرکان:

همانند گردو پیوندی چندلر؛  یکی از ارقام درخت پر سود، گردو تویسرکان می باشد که کیفیت بسیارخوبی دارد به طوری که از آن با عنوان بهشت گردو های ایران نام می برند و شهر تویسرکان نیز از طرف جهاد کشاورزی به پایتخت گردوی ایران به ثبت رسیده است.نهال گردو تویسرکان؛ به لحاظ داشتن میوه ای با ارزش  و با کیفیت از درختان ارزشمند با بهره وری بالا و اقتصادی به شمار می رود.

گردو دارای نژاد های مختلفی است که هر کدام به لحاظ ویژگی با دیگری متفاوت است در بین انواع نژاد های نهال گردو می توان به درخت گردو تویسرکان؛ که یکی از ارقام صادراتی و تجاری است اشاره نمود. کاشت این رقم بسیار مورد استقبال  کشاورزان و باغداران قرار گرفته است زیرا پرورش درختان کم سن و سال  با در نظر گرفتن روش های اصولی به بهره وری اقتصادی آن کمک می کند.

انواع گردو تویسرکان

زادگاه و موقعیت جغرافیای مناسب پرورش نهال گردو تویسرکان:

گردو تویسرکان؛ بومی ایران و پایتخت گردو ایران: شهر تویسرکان( واقع در استان همدان ) می باشد و این رقم به دلیل کیفیت خیلی خوبی که دارد از آن با عنوان بهشت گردو های ایران نام می برند و شهر تویسرکان را به عنوان پایتخت گردوی ایران می شناسند. نهال گردو اصلاح شده تویسرکان؛ در برابر بیماری و آفات مقاوت بسیار زیادی دارند و هزینه های اقتصادی پایین نگهداری از آن باعث شده است تا کشاورزان زیادی برای کشت و پرورش آن اقدام کنند.

تویسرکان منطقه ای مناسب برای نهال های گردو تویسرکان؛ فراهم کرده زیرا درخت گردو در مناطقی با آب و هوای کوهستانی عملکرد بسیار خوبی دارد. بیشتر سطح زیر کشت زمین های کشاورزی در استان همدان و تویسرکان به کشت گردو تویسرکان؛ اختصاص داده شده قطعا هیچ گردویی کیفیت گردوی تویسرکان را ندارد.

ویژگی های ظاهری درخت تویسرکان و محصول آن:

مشخصات گردوی تویسرکان با سایر درختان گردو موجود تفاوت های بسیاری دارد. نهال گردو تویسرکان را می توان بلند قدترین درخت گردو دانست زیرا بزرگترین درخت گردو ممکن است به ارتفاع 25 متر نیز برسد.

وزن محصول درخت گردو تویسرکان به 16 گرم می رسد که معمولا نیمی از آن را وزن مغز تشکیل می دهد. رنگ مغز گردو روشن است و ضخامت پوسته چوبی محصول آن بالاست و بافت چوبی سختی دارد. شاید تنها معایب گردوهای تویسرکان را عمر کم آن دانست. اما در مجموع برای آب و هوای ایران بهترین انتخاب درخت گردو تویسرکان است.

شروع باردهی نهال گردو تویسرکان در چند سالگی می باشد و مقدار باردهی هر درخت بالغ تویسرکان در هر هکتار چقدر است:

نهال گردو تویسرکان؛ زودگل است و یکی از ارقام پربار می باشد و از 5 تا 7 سالگی آغاز به باردهی می کند، مغز گردو تویسرکان، کیفیت بسیار بالایی دارد. این مغز گردو ارزش غذایی بالایی دارد و کارشناسان تغذیه و طب سنتی توصیه می کنند حتما مصرف این مغز که به پادشاه مغز ها شهرت دارد را در سبد رژیم غذایی خود قرار دهید و از خواص بالای آن برای سلامتی و تامین انرژی لازم برای بدن خود بهره ببرید.

حداکثر عملکرد درخت در هکتار بین 7 تا 8 تن است. این  نشان دهنده پر سود بودن و پر بار بودن درختان گردو تویسرکان است و برای شما عزیزان صرفه اقتصادی بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت.

قیمت گردو تویسرکان

منطقه تویسرکان بیشترین تولید کننده گردو در کشور است و درخت های گردوی کهنسال با قدمت زیاد در آن به وفور یافت می شود. این منطقه حدود ۱۳۰ پارچه آبادی (مانند: سرکان، آرتیمان، مبارک آباد، باباپیر، بابا پیر علی، گشانی، کرزان و …) دارد که بیشتر آن‌ها باغذار گردو هستند. به خاطر مرکزیت و راه‌های ارتباطی، گردوی بیشتر این مناطق به تویسرکان می‌رود و در آن‌جا جمع می‌شود.

به خاطر آب و هوای کوهستانی و خاک مناسب گردو تویسرکان جزو بهترین گردوهای ایرانی است. که به خوش خوراکی و چرب بودن معروف است. به طور معمول قیمت گردو تویسرکان کمی از سایر گردو ها بالاتر است و به نوعی عیار سنجش دیگر گردوهای تولید شده در کشور محسوب می‌شود، بعد از تویسرکان گردوهای منطقه کرمان به دلیل چرب بودن شناخته‌ شده است.

عمر مفید گردو تویسرکان و عوامل موثر در آن:

گردو تویسرکان جز گردو‌های بومی ایران محسوب می‌شود و عمر مفید آن حدودا 80 تا 100 سال می‌باشد. البته عوامل زیادی روی عمر گردو تویسرکان تاثیر گذار است. از جمله این عوامل: هرس اصولی- کوددهی-سم پاشی به موقع می‌باشد.

باردهی گردو تویسرکان و تناژدهی آن:

نهال گردو تویسرکان جز ارقام زودگل و پربار می‌باشد گردو تویسرکان از سال پنجم باردهی خود را شروع می‌کند. در سال‌های اول باردهی آن در حد نوبرانه می‌باشد اما در زمان بلوغ حداکثر عملکرد آن به 7 تن می‌رسد. این بدین معناست که احداث باغ گردو تویسرکان بسیار پرسود می‌باشد و با کشت نهال گردو تویسرکان در سال آتی می‌توانید یک منبع درآمد عالی داشته باشید.

آبیاری نهال گردو تویسرکان:

به جرات می‌توان گفت گردو توسرکان جز درختان پرتوقع می باشد و نیاز آبی بالای دارد. پس در نتیجه می‌توانیم بگوییم گردو تویسرکان در مقابل کم آبی مقاوم نیست و نمی‌توان آن را به حالت دیمی کشت کرد. نهال گردو تویسرکان را می‌توان به روش غرقابی و قطره‌ای آبیاری کرد. اما کارشناسان نهالستان رویال نهال بهترین روش آبیاری نهال گردو تویسرکان را آبیاری قطره‌ای توصیه می‌کند.

آبیاری نهال گردو تویسرکان در سال‌های اول کشت هفته‌ای می‌باشد و این نیاز آبی هر هفته ما بین 50 الی 100 لیتر است. توجه داشته باشید که زمان و مقدار آبیاری حتما مرتب باشد و نهال گردو تویسرکان در سال‌های اول کشت به هیچ عنوان با تنش آبی رو به رو نشود در غیر این صورت موجب از بین رفتن نهال گردو تویسرکان خواهد شد.

خاک مناسب نهال گردو تویسرکان:

  1. 1. خاکی که گردو تویسرکان در آن کشت می‌شود باید دارای زهکشی خوبی باشد، در واقع شنی-لومی باشد تا نهال گردو بتواند بهتر ریشه زایی کند.
  2. 2. خاک محل کشت گردو تویسرکان کمی باید اسیدی باشد یعنی Phآن تقریبا ما بین 5/5 تا 5/6 باشد.
  3. 3. بهترین کشت نهال گردو تویسرکان باید دارای بافت نرمی باشد در واقع خاک نباید سنگلاخی باشد.
  4. در هنگام چاله کنی حتی ته چاله مقداری ماسه بادی اضافه شود تا در ریشه نهال گردو توسرکان بتواند بهتر رشد کند زیرا ریشه نهال گردو تویسرکان به حالت عمودی رشد می‌کند

تفاوت قیمت گردو در بازار تهران و تویسرکان

بار گردو حدود ۳ تا ۴ دست می گردد تا از باغ دار به دست مشتری نهایی برسد و در این گردش ها بسته به مقدار خرید و واسط بین ۵ تا ۲۰ درصد بر قیمت گردو اضافه می‌شود و کیفیت آن به خاطر فاصله شکستن گردو تا فروش و نگهداری نامناسب پایین می‌آید. بنابراین طبیعی است که قیمت گردو در تویسرکان کمتر از بازار تهران باشد. گردوهای موجود در فروشگاه پوست کاغذی نیز مستقیما از روستاهای تویسرکان تامین می‌شوند به همین دلیل این گردوها از نمونه‌های مشابه بازار ارزان‌تر هستند.

اما ما همواره تاکید داشتیم که مهمترین مزیت خرید گردو از باغذار ، کیفیت محصول و تازگی آن است. باری که امساله باشد و تازه شکسته شده باشد کاملا با بار پارسالی از نظر چربی و مزه متفاوت است.

خرید گردو از کشاورز

طبیعتا خرید گردو از کشاورز به صرفه‌تر است اما علت اصلی این به صرفه بودن، ارزان‌تر بودن قیمت گردو نیست بلکه اطمینان از کیفیت گردوهاست. زیرا بهترین راه برای مطمئن بودن از کیفیت گردو، شناخت کشاوز و باغدار است.

تفاوت گردو ایرانی با خارجی

پوست چوبیِ گردو خارجی قهوه‌ای روشن (مایل به زرد یا سفید) است اما گردوی ایرانی اگر بدون دستگاه پوست سبزرنگش جدا شده باشد، رنگش به تیره‌ است. البته اگر پوست گردوی ایرانی با دستگاه جدا شده باشد و بعد از آن با آب شسته شود، پوستش روشن می‌شود.

اندازه گردوهای خارجی یکدست و یک‌اندازه است اما گردوی ایرانی به درخت بستگی دارد و ممکن است اندازه‌ و شکلشان متفاوت باشد مگر آنکه از یک درخت باشند. مزه مغز گردوی ایرانی چرب‌تر است، کمی طعمش گس است اما گردوی خارجی سه نوع مزه دارد؛ بی‌مزه، تلخ و شیرین.