نقش تبلیغات در توسعه کسب و کارهای اینستاگرامی و تلگرامی
اگرچه سالهاست تلگرام برای کاربران ایرانی مسدود شده و به تازگی پروژه فیلترینگ اینستاگرام هم استارت خورده است، اما این دو شبکه همچنان مخاطبان خود را در ایران حفظ کردهاند. به طوری که پیجها و کانالهای زیادی در این دو شبکه اجتماعی فعالیت دارند و به خرید و فروش مشغول هستند. کسب و کارهای اینستاگرامی و تلگرامی تا حد زیادی به تبلیغات وابسته هستند و از این طریق نرخ تعامل خود را افزایش میدهند.

اگرچه در اینستاگرام با وجود بخش اکسپلور، میتوان برخی از پستها را به این قسمت فرستاد و تعداد بازدیدها و دنبالکنندهها را افزایش داد، اما تبلیغ در اینستاگرام روشی است که بهتر به نتیجه میرسد. در تلگرام هم به تازگی روشهای برای جستجوی کانال در اختیار کاربران قرار گرفته است، اما نمیتواند به اندازه تبلیغات موثر واقع شود. در اینجا قصد داریم از نقش تبلیغات در رشد کسب و کارهای تلگرامی و اینستاگرامی برای شما صحبت کنیم.
اهمیت تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام
اگر شما یک کانال تلگرامی یا پیج اینستا دارید و میخواهید با آن برند خود را به کاربران معرفی کنید، چه راهی به نظرتان میرسد که دنبالکنندهها را زیاد کنید؟ اگر به سالهای 92 و 93 برگردیم که ایرانیها تازه با این دو رسانه آشنا شده بودند، در آن زمان میتوانستید خیلی زود رشد کنید و دیده شوید. زیرا بسیاری به این شبکهها به عنوان پلتفرم سرگرمی و پیامرسان ارتباطی نگاه میکردند و کسب و کارها هنوز با کاربردهای تبلیغاتی و درآمدزایی این شبکهها آشنا نبودند.
اما اکنون به هر برند بزرگ و کوچکی که نگاه کنید، متوجه میشوید برای خود یک پیج یا کانال یا هر دوی آن را ساختهاند. با وجود افزایش تعداد پیجها و کانالها و تلاش هر کسب و کار برای افزایش تعداد دنبالکننده، رشد کردن در این دو رسانه کمی دشوار به نظر میرسد. اما تبلیغات تلگرامی و اینستاگرامی و یا در سایر برنامهها (پینترست، فیسبوک، لینکدین، توییتر، ردیت، وبلاگها و …) به عنوان روشی مطمئن برای افزایش نرخ تعامل در این شبکههاست.
اگر شما فروشنده یا ارائهدهنده خدمات هستید، جذب فالوور برای پیج اینستاگرام و ممبر برای کانال تلگرام کار سادهای نیست. اما پیجها و کانالهای سرگرمی، آموزشی، آشپزی، طنز، هنری، ورزشی و یا خبری میتوانند درست مثل یک نماینده کسب و کار شما را معرفی کنند.
انواع روشهای تبلیغات برای کسب و کارهای تلگرامی و اینستاگرامی
برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را در این دو رسانه معرفی کنید و نرخ تعامل محتواهای خود را افزایش دهید، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- تهیه تصاویر حاوی شعار تبلیغاتی، آدرس پیج و کانال و تخفیفات و پاداشها برای کاربران در اینستاگرام و تلگرام
- تهیه ویدئوهای بلند و جذاب حاوی پیام تبلیغاتی در اینستاگرام و تلگرام
- انتشار پاپ آپ در وب سایتها
- استفاده از سایر رسانههای اجتماعی از قبیل پینترست، فیسبوک، توییتر، لینکدین، ردیت و ….
- تهیه ویدئوهای مخصوص استوری (15 ثانیهای) برای تبلیغ در اینستاگرام
اگرچه کاربران تلگرام نسبت به اینستاگرام بیشتر به محتواهای متنی تمایل نشان میدهند و در کنار محتواهای تصویری، متنها را نیز مطالعه میکنند، اما هیچچیز نمیتواند مثل یک GIF، موشنگرافی، اینفوگرافی، ویدئو و … برای کاربران هر دو رسانه جذاب باشد. ضمن اینکه شما میتوانید در تلگرام برای کسب و کار خود در این شبکه و یا در اینستاگرام هم تبلیغات انجام دهید. همین قابلیت و فرصت در اینستاگرام نیز وجود دارد تا کسب و کار تلگرامی خود را در بخشهای مختلف پیج تبلیغاتی اینستاگرام معرفی کنید.
فواید تبلیغات برای کسب و کار اینستاگرامی و تلگرامی
هر روز پیجها و کانالهای زیادی در این دو شبکه راهاندازی میشود که ادمین آنها در همان روزهای اول نسبت به آینده پیج یا کانال خود خوشبین است. اما تنها تعداد معدودی از این پیجها یا کانالها موفق میشوند به درآمد مورد نظرشان دست پیدا کنند. نداشتن پشتکار تنها یکی از دلایل رها کردن کسب و کارهای اینستاگرامی و تلگرامی بعد از مدت کوتاهی است. مهمترین دلیلی که باعث میشود مدیران این کسب و کارها ناامید شوند، پیدا نکردن دنبالکننده در مدت زمان کوتاه است. اما تبلیغات راهی است که از طریق آن میتوان در همان مدت کوتاه نیز پیج یا کانال را در معرض دید سایر کاربران قرار داد.
به طور کلی مزیتهای تبلیغات در رشد کسب و کارهای اینستاگرامی و تلگرامی عبارت است از:
وجود مخاطبان گسترده در تلگرام و اینستاگرام
طبق آخرین برآوردهایی که تلگرام و اینستاگرام از تعداد کاربران خود منتشر کردهاند، بیش از 700 میلیون کاربر در اینستاگرام و بیش 600 میلیون کاربر در تلگرام فعالیت دارند. تعداد کاربران ایرانی فعال در تلگرام نیز 45 میلیون نفر و در اینستاگرام بیش از 40 میلیون نفر برآورد شده است. اما همه این کاربران کسب و کار شما را نمیشناسند و این شما هستید که باید با تبلیغات اینستاگرامی یا تلگرامی صفحه یا کانال خود را به این افراد معرفی کنید.
البته کارینو به عنوان یکی از شرکتهای دیجیتال مارکتینگ است که توصیه میکند تبلیغات شما باید هدفمند، اصولی و درست باشد تا به نتیجه دلخواهتان برسید و نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهید.
امکان مشاهده سریع نتایج تبلیغات
شما بعد از اجرای هر کمپین تبلیغاتی در تلگرام یا اینستاگرام باید فوراً نتایج را بررسی کنید. در تلگرام میتوانید از طریق سایت Tgstat، سایت Popsters، ربات Combot، سایت Teleme و … دادههای کانال کسب و کار خود را در این برنامه بررسی کنید. با کمک این ابزارها میتوانید اطلاعاتی از قبیل ورود و خروج کاربران در طی یک دوره زمانی، بررسی کانال رقبا، نرخ رشد کاربران و نرخ تعامل را بررسی کنید.
در اینستاگرام هم میتوانید از طریق ابزار اینستاگرام آنالتیکس، : Instagram Insights، Hootsuite Analytics، Iconosquare، Union Metrics و …. دادههای مربوط به پیج اینستاگرام را بررسی کنید. بهتر است قبل و بعد از اجرای کمپینهای تبلیغات دادههای مربوط به یکی از این ابزارها را بررسی کنید تا بتوانید نتیجهگیری بهتری از نرخ بازگشت سرمایه خود برای تبلیغات داشته باشید.
تبلیغات بدون مزاحمت
اکنون کاربران با تبلیغات زیادی در طی روز روبرو هستند که برای بسیاری از آنها آزاردهنده است. برای نمونه میتوان به تبلیغات از طریق SMS اشاره کنیم که به یکباره بر روی گوشی ظاهر میشود و بسیاری از افراد از این روش تبلیغات به شدت بیزار هستند. اما در روش تبلیغات کسب و کار اینستاگرامی و تلگرامی در این دو شبکه یا سایر پلتفرمها (توییتر، فیسبوک، سایت و ….)، محتوا در معرض دید کاربران قرار میگیرد اما آنها به اختیار خود میتوانند روی محتوا کلیک و آن را مشاهده کنند یا از آن بگذرند و به سراغ پست دیگری بروند. بنابراین تبلیغات برای اینستاگرام یا تلگرام در هر سیستم یا برنامهای که باشد، نمیتواند آزاردهنده باشد.
بالا رفتن نرخ تعاملها
درست است که به محض اجرای تبلیغات در اینستاگرام یا تلگرام، با جمع زیادی از دنبالکنندهها روبرو نمیشوید و نرخ تعامل پستهای شما بالا نمیرود. اما وقتی پست در یک حساب کاربری اینفلوئنسر قرار میگیرد که دنبالکنندههای زیادی دارد، حداقل 10 درصد از کل بازدیدهای پست را به سمت کانال یا پیج شما میکشاند. در واقع شما با تبلیغات میتوانید کسب و کار اینستاگرامی یا تلگرامی خود را در سایر برنامهها در معرض دید قرار دهید و به احتمال زیاد کاربرانی وجود دارند که به کسب و کار شما علاقمند هستند. اگر در زمینه فروش کتانی مردانه High Copy فعالیت دارید، ورزشکاران زیادی هستند که میخواهند کفشهایی باکیفیت بالا و قیمت مناسب را بخرند. حال وقتی شما تبلیغات خود را در پیجها و کانالهای پربازدید قرار میدهید، باعث دیده شدن کسب و کار میشود.
حرف آخر
تبلیغات برای کسب و کارهای اینستاگرامی و تلگرامی زمانی میتواند منجر به افزایش فروش یا مشتری شود که به شکل درست و برنامهریزی شده باشد. برای اینکه تعداد مشتریان خود را در اینستاگرام و تلگرام افزایش دهید، لازم است برای تبلیغات کمپین بسازید و از قبل برای آن بودجه مشخص کنید. به سراغ اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب و کار خود بروید و به شکل هدفمند اقدام کنید.