اخبار کسب و کارعمومی

آیا استیل زنگ می زند؟

زنگ زدگی استیل و روش های تشخیص آن

هر رول ورق گالوانیزه چند متر است؟ دست کم میزان درصد کروم برای ایجاد لایه مستحفظ ۱۰.۵٪ است که در این حالت این فولاد شناخته شده و پرکاربرد فقط در برابر اتمسفر معمولی پایدار است. هنگامی که درصد کروم به ۲۵ تا ۳۰درصد بالا رود خاصیت عمده این محصول یعنی استقامت به زنگ زدگی استیل بالا رفته و استقامت به اکسیداسیون به بیشترین حد ممکن خود می رسد.

غیر فعال شدن در برابر زنگ زدگی استیل حالتی ناپایدار از استنلس استیل است که ثبات و مقاومت آن افزون بر تلفیق فولاد به مواردی مانند نوع، غلظت پیرامون خورنده،دما و… بستگی دارد. با آنکه اکثراً مصارف این ورق به دلیل خاصیت استقامت به زنگ زدگی آن ها در پیرامون انواع گوناگون شیمیایی است، ولی مصارف عمده دیگر آنها در دما های بسیار به اسم آلیاژهای پایدار به دما می باشد که همواره به آن دقت کمتری می شود .برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه و قیمت آهن آلات لطفا کلیک کنید.

به عقیده عموم و در میان مردم استیل تحت عنوان فلز شناسایی شده است در صورتی که این محصول نوعی آلیاژ می باشد. آلیاژی از جنس آهن با درصدی از تلفیق کربن می باشد که درصد این عنصر ویژگی های منحصر به فردی این آلیاژ را نیز دگرگون می سازد. آلیاژ آن دارای استقامت و منعطف پذیری است که برای مصارف ها و موارد متنوع بسیاری به کار برده می شود. در ادامه مطلب با هایپر آهن باشید تا شما را با مشخصه هایی از این محصول و موارد استفاده از آن آشنا سازیم.

آیا استیل زنگ می زند؟

آیا استیل زنگ می زند؟

باید گفت استیل نوع آلیاژ از آهن و درصدی از دیگر عنصرها است. عنصر کروم چنانچه به آهن اضافه شود آلیاژ خیلی مستحکم با خواص بی مانندی صورت می گیرد. ولی این فراورده نقص هایی را نیز دارد  از جمله زنگ زدگی در مقابل نم خیلی زیاد، چنانچه این محصول در وضعیت اقلیمی با رطوبت اندک قرار گیرد صدمه ای به آن وارد نمی شود ولی اگر رطوبت زیاد باشد خوردگی صورت می گیرد که برای این حالت بایستی این محصول را ضد زنگ نمود.

برای ایجاد توان ضد زنگ بودن استیل در این محصول بایستی به آلیاژ استیل مقداری کروم را تقریباً ۱۰.۵ درصد بالا برد بدین گونه با تلفیق شدن آهن با اکسیژن هوا هم به تعامل شیمیایی وارد شده و اکسید کروم را به وجود می آورند. اکسید کروم بر روی آن به شکل یک کاور نارسانا قرار می گیرد با این وجود این توانایی مشاهده نمی شود ولی کار اساسی را اعمال می کند و آن مراقبت آلیاژ مربوطه در مقابل زنگ زدگی و خوردگی می باشد. می توان برای افزایش استقامت این ورق کاربردی درصدی از دیگر عناصر نظیر منگنز، نیکل و…  را هم به کار برد‌.

آشنایی با ویژگی های استیل اصل

 دارای خصوصیات مناسب زیادی است که به مصارف بسیط آن در تولید قطعات و بخش های تولید کننده در خیلی از دپارتمان های صنعتی کمک می کند. همچنین  شناسایی این خصوصیات می تواند در  به کار بردن روش های تشخیص استیل اصل کمک شایانی کند.  عمده ترین ویژگی این ورق به علت دارا بودن کروم در مقابل زنگ زدگی مقاوم است.

دست کم ۱۰.۵ درصد کروم سبب می شود فولاد حدود ۲۰۰ برابر در مقابل زنگ زدگی نسبت به فولادهای بدون کروم  استقامت داشته باشد. از دیگر ویژگی آن برای مصرف کنندگان می توان به استقامت و ماندگاری بسیار آن، استقامت در مقابل دمای بالا یا پایین، بالا رفتن فرم پذیری و تولید راحت، مراقبت کم هزینه، دوام بالا و شکلی زیبا اشاره نمود و از لحاظ محیطی  مساعد و قابلیت بازیافت را دارد. مسئله عمده ی دیگر در خصوص این آلیاژ این است که بعد از پایان تولید احتیاجی به کاور یا رنگ آمیزی ندارد. ویژگی های کلی عبارتند از :

  • استقامت و ماندگاری
  • استقامت در مقابل دمای بالا یا پایین
  • بالا رفتن فرم پذیری
  • تولید راحت
  • مراقبت کم هزینه
  • و …

آشنایی  با نحوه تشخیص استیل اصل

از استیل با خواص ضد زنگ بودن در تأسیسات، ترابر ها، محصولات برقی و… استفاده می شود. این فراورده آلیاژی از جنس آهن است که همان گونه که قبلاً بیان شد بر مبنای عنصر  کروم است.   عناصری نظیر ازت، سیلیکون، نیکل، مس، تیتانیوم ، آلومینیوم و کربن در  جز عناصری هستند که در استیل های ضد زنگ یافت می شوند. همچنین نحوه تشخیص نوع اصل بر پایه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن هستند. این آلیاژ در مقابل زنگ زدگی ، فرسودگی و اصطکاک استقامت دارد و نیز منعطف پذیر بوده و دارای خواص مغناطیسی است و یقیناً جریان الکتریکی هم نمی باشد. هنگامی که به اصل بودن این فراورده اطمینان ندارید روش های گوناگونی برای شناسایی آن وجود دارد که در زیر به ۲ مورد آن خواهیم پرداخت:

  1. روش آهن ربا
  2. اسید هیدروکلریک

تشخیص ورق استیل اصل با آهن ربا چگونه است ؟

یکی از رایج ترین روش های تشخیص استیل اصل به کارگیری از آهن ربا است. برای به کارگیری این شیوه آهن ربا را روی تکه ای که می خواهید تست را بر روی آن انجام دهید بچسبانید اگر آهن ربا را نگه داشت یعنی اصل است در غیر این صورت احتمالاً فلزی دیگر نظیر آلومینیوم است.

تشخیص ورق استیل اصل با اسید هیدروکلریک ؟

بایستی در این روش بخشی از قطعه که صدمه دیدن زیاد مهم نیست را تعیین نمایید و با قطره چکان مقداری اسید هیدروکلریک اسید را بر روی قطعه مد نظر بچکانید و تقریباً ۳۰ دقیقه آن را به حال خود بگذارید. سپس آن بخش را تمیز نماید اگر تغییر رنگ نداده باشد جنس ورق مربوطه کاملاً اصل است.

آشنایی با کاربرد استیل

از استیل در صنایع خودرو سازی،تولید دستگیره های جذاب و زیبا برای درهای ساختمان و فروشگاهی، لوازم آشپزخانه، آسانسور و… به کار برده می شود. در این بین استفاده از آن به عنوان رایج ترین ورق مرغوب و بادوام در آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است. این فراورده دارای استقامت خیلی بالایی است که به آسانی با اکسیژن موجود در هوا تلفیق نمی شود و به همین دلیل زنگ زدگی در این آلیاژ انجام نمی گیرد. این  امر باعث شده تا این محصول ‌طرفداران بسیاری را در نواحی نمناک و شرجی به خود جذب نماید. از دیگر کاربردهای رایج این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاربرد آن در تولید مبلمان
  • ایجاد برق
  • ساخت لوازم آشپزخانه
  • استفاده از آن در تولید ابزارآلات بیمارستانی
  • ساخت تجهیزات کشاورزی

مکانیسم ضد زنگ استیل

مکانیسم مقاومت در برابر خوردگی استیل به شرح زیر است:

استیل حاوی بیش از ۱۰.۵٪ کروم است. اکسیژن هوای اطراف با این کروم واکنش می دهد و یک لایه نازک اکسید کروم پایدار تشکیل می دهد که سطح فولاد را مشک می کند. این لایه اکسید کروم به عنوان یک لایه مانع غیرفعال عمل می کند که اجازه نمی دهد هوا و آب به فلز زیرین دسترسی پیدا کند و در نتیجه از سطح در برابر زنگ زدگی محافظت می کند. به همین دلیل است که استیل در برابر زنگ زدگی مقاوم است و این آلیاژ برای کاربردهای بی شماری در تولید ترجیح داده می شود.

برخی از افزودنی های آلیاژی خاص خواص مقاومت در برابر خوردگی استیل را افزایش می دهند. به عنوان مثال، مولیبدن. به دلیل وجود مولیبدن درجه ۳۱۶ در مقایسه با استیل ۳۰۴ در برابر خوردگی مقاوم تر است.

زنگ زدگی روی سطوح استیل

انواع خاصی ازاستیل زمانی که در معرض کلریدهای قوی قرار می گیرند می توانند زنگ بزنند. به عنوان مثال، ماهیت خورنده کلر در آب دریا یا آب استخر می تواند باعث زنگ زدگی یا خوردگی استیل شود. این به عنوان خوردگی حفره ای در استیل شناخته می شود. از این نوع زنگ زدگی استیل می توان با موارد زیر جلوگیری کرد:

استفاده از درجه برتر استیل (به عنوان مثال SS316 در برابر کلریدها مقاوم است).

اعمال یک پوشش تخصصی برای جلوگیری از تماس مستقیم با محیط کلرید.

تمیز کردن مناسب سطح

خوردگی گالوانیکی ناشی از آلیاژهای استیل غیر مشابه:

گاهی اوقات، دو گرید مختلف از آلیاژهای غیر مشابه برای تهیه برخی محصولات سفارشی به یکدیگر جوش داده می شوند. این یک جریان گالوانیکی بین آنها ایجاد می کند و آند شروع به خوردگی می کند. این پدیده به خوردگی گالوانیکی معروف است. پرکننده جوش نیز می تواند باعث خوردگی گالوانیکی شود. این نوع از خوردگی یا زنگ زدگی استیل را می توان با موارد زیر جلوگیری کرد:

اجتناب از اتصال فلزات غیر مشابه

اضافه کردن یک پوشش برای مهر و موم کردن فلز برای جریان الکترون.