چرا آمار طلاق زیاد شده است؟

با شروع زندگی مشترک زوجین، مشکلات شروع می‌شوند. در ابتدا ممکن است زوجین به دلیل علاقه‌ای که بهم دارند با مشکلات مواجه شده و به هر نحوی با آن‌ها کنار آمده یا رفعشان کنند. اما این موضوع پس از مدتی موجب تمام شدن صبر طرفین شده و حتی ممکن است که به طلاق منجر شود. در این مرحله عموما افراد اقدام به پیدا کردن یک وکیل طلاق کرده و با مشورت با او تلاش می‌کنند تا حق و حقوق خود را از این ازدواج دریافت کرده و به صورت قانونی از هم جدا شوند.

چرا آمار طلاق زیاد شده است؟

اما دلیل این اختلافات چیست؟ افراد چرا می‌خواهند از هم طلاق بگیرند؟ چطور متوجه می‌شوند که ادامه زندگی برای آن‌ها ممکن نیست و راهکار طلاق است؟ در این مقاله می‌خواهیم با بررسی اصلی ترین دلایل طلاق در ایران، پاسخ این سوالات را بدست بیاوریم و در صورت و با طی کردن این مراحل می‌توانید از همسر خود جدا شوید.

ازدواج در سنین پایین یکی از دلایل طلاق

یکی از عمده‌ترین علت های طلاق در ایران ازدواج زود هنگام و در سن پایین است. در سنین پایین افراد به ازدواج بسیار رویایی نگاه می‌کنند و از طرفی در آن سن به دلیل عدم شناخت مناسبی که از خود دارند، نمی‌توانند شریک زندگی خود را با معیارهای درستی انتخاب کنند.

تمامی این موارد موجب می‌شود که با بروز مشکلات و مسئولیت‌های زندگی، طرفین دچار سرخوردگی بشوند و تصمیم به طلاق بگیرند. بر طبق مطالعات صورت گرفته، بهترین سن ازدواج 25 سالگی به بعد است. در این سنین اصولا افراد به ثبات شخصیتی رسیده و شناخت مناسبی از خود و نیازهایشان پیدا می‌کنند.

به این ترتیب هم در انتخاب شریک زندگی و هم در درک زندگی زناشویی توانایی بیشتری پیدا می‌کنند که در نهایت ازدواج موفق‌تری را برایشان به همراه خواهد داشت. احتمال طلاق بعد از سن 25 سالگی تا 24 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

مسائل مالی از علت های اصلی طلاق در ایران

یکی از اصلی ترین دلایل طلاق در ایران مشکلات مالی است. به هر حال مشکلات مالی می‌توانند آرامش روانی اعضای خانواده را برهم زده و این مسئله باعث کم صبری افراد در برابر سایر مشکلات باشد. عموما افراد بدون در نظر داشتن مسائل مالی و صرفا از روی علاقه به طرف مقابل تصمیم به ازدواج می‌گیرند و پس از مواجه با مشکلات صبرشان لبریز می‌شود.

امروزه مساعد بودن وضعیت مالی می‌تواند زندگی را بسیار سهل‌تر نماید و استرس را از شما دور کند. به همین منظور نیز به مسائل مالی در هنگام ازدواج حتما توجه نمایید و این موضوع را کوچک انگاری نکنید.

سابقه ازدواج قبلی دلیل طلاق

یکی دیگر از اصلی ترین علت های طلاق، سابقه ازدواج قبلی است. طبق تحقیقاتی که انجام شده، افرادی که تجربه طلاق را داشتند به احتمال بیشتری در ازدواج‌های بعدی خود نیز با مشکل مواجه می‌شوند و طلاق می‌گیرند. در واقع آسیب‌های روحی که به افراد وارد می‌شود می‌تواند در ازدواج جدید هم تاثیر بگذارد.

بهترین کار این است که سعی کنید مشکلات موجود در ازدواج اول خود را رفع نموده و در صورتی که ملزم به طلاق گرفتن شدید، ابتدا مشکلات و آسیب‌های موجود را رفع کرده و پس از آن اقدام به ازدواج مجدد نمایید.

طلاق به علت نازایی یا عقیم بودن مرد

یکی از دلایلی که زن به واسطه آن می‌تواند به دادگاه درخواست طلاق دهد، نازایی مرد است. در واقع زن می‌تواند به استناد عسر و حرج و به دلیل بچه‌دار نشدن مرد طلاق بگیرد. این را می‌توان یکی از دلایل طلاق در ایران دانست. هرچند که برای صادر شدن حکم طلاق از این راه بهتر است از روش‌هایی مرسوم مانند طلاق توافقی که هزینه و زمان کمتری نسبت به طلاق غیر توافقی دارد استفاده کنید. پا گذاشتن در مسائل حقوقی نیاز به شناخت کامل این حوزه دارد. پس بهتر است برای تسریع در روند پیشرفت پرونده از خدمات یک که پیشینه و تجربه کافی در این حوزه دارد، استفاده کنید.

خیانت اصلی ترین دلیل طلاق در ایران

یکی از اصلی ترین و رایج ترین دلایل طلاق در ایران، خیانت است. در صورتی که یک طرف ازدواج به دیگری خیانت کند، در ذهن آن فرد این تصور پدید می‌آید که همسرش برای او ارزش و احترام قائل نبوده و به اندازه کافی او را دوست ندارد. به همین سبب است که یکی از اساسی‌ترین انگیزه‌های ازدواج از بین رفته و آن فرد می‌خواهد از شخص خیانتکار جدا شود.

در این شرایط اعتماد بین زوجین کاملا از بین خواهد رفت و حتی شخصی که خیانت دیده است ممکن است در زندگی آینده خود نیز دچار مشکل بی اعتمادی باشد. در همین رابطه باید بدانید که خشم و تنفر یکی از دلایل خیانت می‌باشد.

تعداد زیاد فرزند علت طلاق

داشتن فرزند یک موهبت الهی است و می‌تواند زندگی را برای زوجین چندین برابر ارزشمندتر و هدفمندتر کند. تعداد زیاد فرزند می‌تواند مشکلات مالی را به وجود آورده و زندگی را برای خانواده سختر کند. از طرفی هر فرزند دارای مسائل مخصوص به خود است که ممکن است والدین را تحت شعاع قرار داده و به دنبال آن نارضایتی را از زندگی مشترکشان بیشتر نماید.

بیماری همسر یکی از دلایل طلاق

در صورتی که یکی از زوجین دچار بیماری صعب العلاج باشد و این مسئله موجب مختل شدن زندگی مشترک شود، دیگری می‌تواند طبق از او طلاق بگیرد. بیماری‌های جنسی و مقاربتی نیز از همین نوع بوده و یکی از دلایل طلاق مطرح می‌شوند که زوجین با استناد به آن می‌توانند درخواست طلاق بدهند.

عدم وجود ارتباط کافی زوجین دیگر دلیل طلاق

نداشتن ارتباط خوب و موثر با همسر می‌تواند یکی از اصلی ترین دلایل طلاق در ایران باشد. در صورتی که افراد با همسر خود ارتباط برقرار نکنند و برای هم وقت کافی صرف نکنند باید منتظر اتمام رابطه و جدایی باشند. شاید جالب باشد بدانید که 65 درصد از طلاق‌ها به دلیل نداشتن ارتباط خوب است.

در واقع حرف زدن و شنیدن به روش درست می‌تواند یک زندگی را پایدار نگه دارد. دو طرف یک رابطه باید بتوانند با هم ارتباط برقرار کرده، حرف هم را گوش دهند، نیازهای خود را بیان کرده و به دنبال حل مشکل باشند. به این صورت دیگر نیازی به طلاق نخواهند داشت.

افزایش وزن علت طلاق

جالب است بدانید افزایش وزن یکی از دلایل طلاق است. شاید خیلی از افراد این مسئله را جدی نگیرند یا در نظرشان این مسئله مسخره بنظر برسد، اما در میان برخی زوجین این موضوع حیاتی بوده و ممکن است زمینه ساز طلاق شود.

ازدواج مجدد شوهر از جمله دلایل طلاق در ایران

در یکی از بندهای سند ازدواج در مورد ازدواج مجدد مرد صحبت شده است. به همین جهت با توجه به این بند و در صورتی که مرد بدون اجازه همسر خود مجدد ازدواج کند، زن می‌تواند از او جدا شود. موضوع دیگری که در این جا مطرح می‌شود این است که در صورت صدور حکم دادگاه مبنی بر امکان ازدواج مجدد مرد، دیگر زن نمی‌تواند با این دلیل از مرد طلاق بگیرد.

اما صدور حکم دادگاه با شرط ناشزه بودن همسر اول و یا مریضی و… انجام می‌شود. در غیر این صورت مرد ملزم به دریافت اجازه از همسر اول خود برای اختیار همسر دوم است. به همین جهت نیز در ایران این دلیل بسیاری از طلاق‌هاست.

اعتیاد دلیل مهم طلاق در ایران

اعتیاد مسئله مهمی است که می‌تواند موجب از هم پاشی بنیان خانواده شده و زندگی دو طرف را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد. اعتیاد ممکن است در زمینه‌های مختلفی وجود داشته باشد. اعتیاد به بازی، الکل، مواد مخدر، شرط بندی و… از جمله شکل‌های مختلف اعتیاد هستند. این موضوع می‌تواند افراد را از نظر مالی و روانی دچار مشکل کند. به همین سبب اعتیاد یکی از مهم ترین دلایل طلاق در ایران به شمار می‌آید.

میزان تحصیلات و تاثیر آن در طلاق

شاید میزان تحصیلات یکی از دلایل ازدواج و پایداری آن نباشد؛ اما نمی‌توان کلا این موضوع را دلیل بر اختلاف بین زوجین ندانست. جالب است بدانید بر طبق آمارها و تحقیقات انجام شده، افرادی که سطح تحصیلات بالاتری دارند و با هم یکسانند با مشکلات کمتری درگیر هستند و به طلاق فکر می‌کنند.

تحصیلات بیشتر در خیلی از موارد موجب درآمد بیشتر است. از طرفی تحصیلات بیشتر در خیلی موارد می‌تواند ذهن افراد را باز نگه داشته و موجب شود که در مورد موضوعات مختلف و مشکلاتشان بتوانند بهتر باهم حرف بزنند و نیازهای خود را بیان کنند. به همین منظور تمایل به طلاق بینشان کاهش می‌یابد.

اختلاف سنی دلیل طلاق

یکی از مسائلی که در هنگام ازدواج باید مد نظر داشت اختلاف سنی زوجین است. طبق تحقیقات انجام شده بزرگتر بودن مرد بین 2 تا 8 سال می‌تواند موجب ازدواج موفق‌تر باشد. هرچند که این یکی از موارد تاثیرگذار در ازدواج موفق است و خلاف این مسئله به تعدد بین افراد دیده می‌شود.

طلاق به دلیل ضرب و شتم

یکی از دلایل شایع طلاق در ایران، ضرب و شتم است که عموما نیز از جانب بانوان مورد شکایت واقع می‌شود. در صورتی که مرد با همسر خود سو رفتار یا سو معاشرت داشته باشد، زن می‌تواند از او درخواست طلاق کند.

در واقع ضرب و شتم می‌توانند بسیار آزاردهنده باشد و موجب آسیب جسمی شود. این مسئله در برخی شرایط خیلی معدود برای آقایان نیز اتفاق می‌افتد. اما عموما به دلیل قدرت بدنی بیشتر آقایان، خانم‌ها در زندگی مشترک با این مشکل مواجه می‌شوند. در این شرایط زن می‌تواند با توجه به موقعیت موجود تقاضای را ثبت نماید و از همسر خود جدا شود.

مسائل جنسی از دلایل مهم طلاق

در صورتی که در مورد مسائل جنسی با همسر خود دچار اختلاف نظر باشید، این مسئله می‌تواند عامل جدایی شما شود. نداشتن رابطه جنسی یا عدم رضایت طرفین از رابطه جنسی به شدت بر سرد شدن طرفین از یک ارتباط تاثیرگذار است.

درخواست‌های مختلف افراد از نوع رابطه جنسی، انتظارات آن‌ها و میزان نیازشان می‌تواند دلیلی برای طلاق میان زوجین شود. از نظر قانونی نیز این یکی از دلایل موجه برای طلاق از جانب زن یا مرد می‌باشد.

اختلاف نظر در تربیت فرزند و طلاق

وجود نظرهای متفاوت والدین نسبت به نوع تربیت کردن فرزند می‌تواند دلیلی بر اختلاف میان آن‌ها شود. به همین سبب نیز بهتر است که پیش از ازدواج در مورد نحوه تربیت فرزند صحبت کنید تا اختلاف نظرهای احتمالی رفع شود.

هرچند که این اختلاف نظر در تربیت می‌تواند موجب اختلاف و جدایی والدین شود، اما با گرفتن مشورت از یک متخصص تربیت فرزند می‌توان به نقطه نظر مشترک رسید و فرزند را با سلامت روح و روان تربیت نمود.

مشکلات روحی-روانی دلیل طلاق

یکی دیگر از دلایل مهم طلاق می‌تواند مشکلات روحی و روانی یکی از زوجین باشد. این مسائل و مشکلات می‌تواند موجب شود که افراد راحت بتوانند از هم جدا شوند و اقدام به طلاق نمایند. بر طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که 90 درصد از زوجینی که دچار مشکلات روحی روانی و اختلال دو قطبی هستند، طلاق می‌گیرند. و این درصد برای زوجینی که دچار اضطراب و افسردگی هستند به 40 درصد می‌رسد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا عمده ترین و اصلی ترین دلایل طلاق در ایران را ذکر کنیم. باید بدانید که زندگی مشترک قرار نیست راحت باشد و طلاق آخرین راهکار است. اما در برخی شرایط نیز طلاق توافقی یا غیر توافقی می‌تواند بهترین راهکار برای دو نفر باشد و زندگی را برای هردو ساده‌تر کند. به همین جهت نیز من به عنوان وکیل خانواده می‌توانم این پروسه را برای شما ساده‌تر کنم.